Masterclass Eva-Maria Westbroek
Wereldbefaamde sopraan Eva-Maria Westbroek vertolkte Wagner op podia van Bayreuth tot New York en Milaan – tijdens deze Wagner4daagse krijgen zes zangers de kans om met haar te werken. En u krijgt de kans een kijkje in de keuken te nemen, waar gewerkt wordt aan operarepertoire van verschillende componisten.
Op zondag 13 augustus 13.00 uur is er een presentatieconcert in de Cenakelkerk.
https://wagner4daagse.nl/programma/presentatieconcert-masterclass-eva-maria-westbroek/
Locatie
Piet Gerritszaal
Data en tijden
do/vr/za: 14.00-17.00
Toegang: €10,-
Meer informatie
Repertoire:
Sílvia Sequiera, sopraan
Senza mamma - Puccini, Suor Angelica
Dich, teure Halle - Wagner, Tannhäuser
Einsam in Trüben Tagen - Wagner, Lohengrin
In quali eccessi... Mi tradi - Mozart, Don Giovanni
L'altra Notte - Boito, Mefistofele
Merlijn Runia, mezzosopraan
Wie du bist - Strauss, Der Rosenkavalier
Canzone del salice - Verdi, Otello
Sieben frühe Lieder - Berg
Nacht / Schilflied / Die Nachtigall / Traumgekrönt / Im Zimmer / Liebesode / Sommertage
Helena Koonings, sopraan
Du bist der Lenz - Wagner, Die Walküre
Vissi d'arte - Puccini, Tosca
Dich, teure Halle - Wagner, Tannhäuser
Morr, ma prima in grazia - Verdi, Un ballo in maschera
Zinzi Frohwein, sopraan
Allmächt’ge Jungfrau - Wagner, Tannhäuser
Dich, teure Halle - Wagner, Tannhäuser
Un bel di vedremo - Puccini, Madama Butterfly
Vissi d’arte - Puccini, Tosca
Ritorna vincitor - Verdi, Aida
Joris van Baar, bas-bariton
Was duftet doch der Flieder - Wagner, Die Meistersinger von Nürnberg
Wahn! Wahn! Überall Wahn - Wagner, Die Meistersinger von Nürnberg
Il lacerato spirito - Verdi, Simon Boccanegra
Vecchia Zimarra - Puccini, La Boheme
Michelangelolieder - Hugo Wolf
Wohl denk' ich oft / Alles endet, was entstehet / Fühlt meine Seele das ersehnte Licht
Alexander de Jong, bariton
O, du mein holder Abendstern - Wagner, Tannhäuser
Questo amor, vergogna mia - Puccini, Edgar
Lieben, hassen, hoffen, zagen - Strauss, Ariadne auf Naxos
Sois immobile - Rossini, Guillaume Tell
Mein Sehnen, mein Wähnen - Korngold, Die tote Stadt
Deelnemers
Alexander de Jong
Bariton Alexander de Jong studeerde in 2016 af aan het Conservatorium
van Tilburg, waar hij rollen zong in o.a. Macbeth, Cosí fan tutte, La Vie
Parisienne en Die Fledermaus. Tijdens zijn studie werd Alexander genomineerd
voor de Jacques de Leeuw-prijs voor jonge muzikale talenten.
Bariton Alexander de Jong studeerde in 2016 af aan het Conservatorium van Tilburg, waar hij rollen zong in o.a. Macbeth, Cosí fan tutte, La Vie Parisienne en Die Fledermaus. Tijdens zijn studie werd Alexander genomineerd voor de Jacques de Leeuw-prijs voor jonge muzikale talenten.
Na zijn afstuderen volgde Alexander een jong talent-traject bij De Nationale Opera in Amsterdam, waar hij vervolgens rollen zong in Der Rosenkavalier, Tosca, Les contes d'Hoffman, Gianni Schicchi, Animal Farm, Clemency, The New Prince en verschillende jeugdopera's, waaronder Hondenhartje en The boy who grew too fast.
Op het operatoneel zong Alexander verder rollen in o.a. La Traviata, Tosca, A little night music en Wonderful Town bij de Nederlandse Reisopera; Die Zauberflöte en King Lear bij Holland Opera; The rape of Lucretia bij de Dutch National Opera Academy, en Traviata remixed bij Operafront.
Onlangs nog zong Alexander de titelrol in de wereldpremière van de opera Maduro in Amare, Den Haag. Daarnaast geeft Alexander concerten met divers repertoire, waaronder Bach’s Magnificat, Weihnachtsoratorium en Matthäus-Passion, Haydn’s Nelson Messe, Mozart’s Mis in c klein, Krönungsmesse en Requiem, het Stabat mater en Petite messe solennelle van Rossini, Messa di Gloria van Puccini, Ein deutsches Requiem van Brahms en het Fauré Requiem.
Alexander studeerde tevens Rechten aan de universiteit van Leiden en Amsterdam.
Helena Koonings
De Braziliaans-Nederlandse sopraan Helena Koonings begon haar zangstudie in 2012 bij Charlotte Margiono aan het Utrechts Conservatorium, die zij in 2017 met onderscheiding afrondde. Datzelfde jaar werd Helena toegelaten tot de Dutch National Opera Academy, waar zij studeerde bij de Amerikaanse zangpedagoog Don Marrazzo. In 2018 nam Helena deel aan het 52ste Internationaal Vocalisten Concours in ’s-Hertogenbosch, waar ze het Bayreuther Festspiele Stipendium van het Wagnergenootschap Nederland won.
De Braziliaans-Nederlandse sopraan Helena Koonings begon haar zangstudie in 2012 bij Charlotte Margiono aan het Utrechts Conservatorium, die zij in 2017 met onderscheiding afrondde. Datzelfde jaar werd Helena toegelaten tot de Dutch National Opera Academy, waar zij studeerde bij de Amerikaanse zangpedagoog Don Marrazzo. In 2018 nam Helena deel aan het 52ste Internationaal Vocalisten Concours in ’s-Hertogenbosch, waar ze het Bayreuther Festspiele Stipendium van het Wagnergenootschap Nederland won.
Helena heeft diverse rollen vertolkt in opera’s van o.a. Britten, Bizet, Mozart, Händel, Puccini en Strauss II. In de zomer van 2021 hernam zij haar rol als ‘A bird’ in Judith Weirs ‘Blond Eckbert’ bij het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Franck Ollu ter ere van het 60-jarig bestaan van de ZaterdagMatinee. In oktober 2022 werd Helena uitgenodigd door het Orquestra Sinfônica de Porto Alegre voor hun productie van Die Fledermaus.
Joris van Baar
Bas-bariton Joris van Baar zong recent de titelrol in Divorce of Figaro (W.A. Mozart & N. Idelenburg), waarover NRC schreef: “een echte Figaro, gewiekst en vitaal”. De pers roemde ook zijn vertolking van Christus (Matthäus-Passion): “het was de vleesgeworden kwetsbaarheid” (Dagblad van het Noorden). Eerder dit seizoen zong hij bij De Nationale Opera in de wereldpremière van Animal Farm (A. Raskatov) en de rol van Varja in Holland Opera's Kersentuin (N. Idelenburg).
Bas-bariton Joris van Baar zong recent de titelrol in Divorce of Figaro (W.A. Mozart & N. Idelenburg), waarover NRC schreef: “een echte Figaro, gewiekst en vitaal”. De pers roemde ook zijn vertolking van Christus (Matthäus-Passion): “het was de vleesgeworden kwetsbaarheid” (Dagblad van het Noorden). Eerder dit seizoen zong hij bij De Nationale Opera in de wereldpremière van Animal Farm (A. Raskatov) en de rol van Varja in Holland Opera's Kersentuin (N. Idelenburg). Eerder zong hij onder andere Hobson (Peter Grimes), Figaro (Le nozze di Figaro), Aeneas (Dido & Aeneas), Lorenzo (I Capuleti e i Montecchi) and Publio in La Clemenza di Tito. Als liedzanger was hij vaak te horen op festivals, radio, televisie en in masterclasses bij onder andere Dr. Bretton Brown, Joyce Fieldsend, Margreet Honig, Simon Keenlyside, Bejun Mehta en met Thomas Quasthoff in het Concertgebouw, Amsterdam. Na een vooropleiding muziektheater aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg studeerde hij verder aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij in 2021 zijn masterdiploma met onderscheiding behaalde.
Eva-Maria Westbroek
Eva-Maria Westbroek is ongetwijfeld een van de meest geprezen en gewaardeerde operazangers ter wereld. Ze trad op in de belangrijkste operahuizen en festivals, waaronder de Bayreuth Festspiele en Festival van Aix-en-Provence, het Royal Opera House Covent Garden, de Opéra de Paris, de Metropolitan Opera, de Wiener Staatsoper, de Deutsche Oper Berlin, het Teatro alla Scala Milano, de Semperoper Dresden en de Bayerische Staatsoper München. Haar belangrijkste rollen zijn Sieglinde in Die Walküre, Lady Macbeth van Mtsensk, Minnie in La fanciulla del West, Maddalena in Andrea Chénier en de titelrollen in Francesca da Rimini, Jenufa, Manon Lescaut en Katya Kabanova.
Eva-Maria Westbroek is ongetwijfeld een van de meest geprezen en gewaardeerde operazangers ter wereld. Ze trad op in de belangrijkste operahuizen en festivals, waaronder de Bayreuth Festspiele en Festival van Aix-en-Provence, het Royal Opera House Covent Garden, de Opéra de Paris, de Metropolitan Opera, de Wiener Staatsoper, de Deutsche Oper Berlin, het Teatro alla Scala Milano, de Semperoper Dresden en de Bayerische Staatsoper München. Haar belangrijkste rollen zijn Sieglinde in Die Walküre, Lady Macbeth van Mtsensk, Minnie in La fanciulla del West, Maddalena in Andrea Chénier en de titelrollen in Francesca da Rimini, Jenufa, Manon Lescaut en Katya Kabanova.
Hoogtepunten uit zijn carrière tot nu toe zijn Sieglinde bij de Metropolitan Opera, Bayreuth Festival, Deutsche Oper Berlin, San Francisco Opera en in concert met Sir Simon Rattle en de Bayerischer Rundfunk; Santuzza Cavalleria Rusticana in de Munt, de Metropolitan Opera en Royal Opera House Covent Garden; Katerina Ismailova Lady Macbeth van Mtsensk in het Royal Opera House en De Nationale Opera; Minnie La fanciulla del West bij de Wiener Staatsoper en Metropolitan Opera; en Maddalena Andrea Chénier tegenover Jonas Kaufmann in het Royal Opera House, en in concert met Opera Australia in Sydney en Melbourne. Bij de Opera van Parijs maakte Eva haar debuut in de rol van Lidoine Dialogues des Carmélites en werd later uitgenodigd om Chrysothemis in Elektra, Elisabeth in Tannhauser en Katerina Ismailova in Lady Macbeth van Mtsensk te zingen. Eva kreeg ook universele bijval door de titelrol te spelen in de wereldpremière van Turnage's Anna
Nicole met het Royal Opera House.
Recente engagementen omvatten een terugkeer naar de Bayerische Staatsoper voor Giorgetta Il tabarro alvorens te verschijnen in een recital met Thomas Oliemans en Malcolm Martineau in de Wigmore Hall, Londen, en het Concertgebouw, Amsterdam. Eva keerde ook terug naar de Opéra de Paris en Palau de les Arts Valencia voor de rol van Marie in Wozzeck.
Gedurende haar hele carrière heeft Eva gezongen met gewaardeerde orkesten als het Chicago Symphony Orchestra, de Berliner Philharmoniker en het Paris Orchestra, en werkte ze samen met veelgeprezen dirigenten als Marek Janowski, Antonio Pappano, Simon Rattle, Bernard Haitink, Lorin Maazel, Edo de Waart, Mariss Jansons, Valery Gergiev, Lothar Zagrosek, Christoph von Dohnányi, Christian Thielemann, Carlo Rizzi en Fabio Luisi. Ze zong operaproducties van Martin Kušej, Barbara Frey, Nikolaus Lehnhoff, Guy Joosten, Francesca Zambello, David Pountney, Vera Nemirova, Richard Jones, Keith Warner, Christof Loy, Robert Carsen, Andrea Breth en Richard Eyre. noem er maar een paar.
Eva's brede scala aan onderscheidingen en onderscheidingen omvat de eerste prijs bij de Nederlandse VSCD Klassieke Muziekprijzen in de categorie Most Impressive Individual Artistic Achievement, laureaat bij het Angelica Catalani Concours en het Santa Margherita Ligure Concours, een Grammy-nominatie voor Wozzeck met De Nationale Opera , en de titel van Kammersängerin der Staatsoper Stuttgart, het gezelschap waarmee ze van 2001 tot 2006 deel uitmaakte van het ensemble. Sinds 2014 is Eva ambassadeur voor Musicians without Borders, een goed doel dat haar nauw aan het hart ligt.
Merlijn Runia
Merlijn studeerde af aan de Dutch National Opera Academy, waar ze les kreeg van Sasja Hunnego. Daarnaast nam ze deel aan masterclasses van onder meer Doris Soffel, Dennis O’Neill, Raúl Giménez, Margreet Honig, Nadine Secunde en Ira Siff. Ze vertolkte onder meer de rollen van Cherubino, Dorabella, Orlofsky, Flora, Dido,
Sandmännchen, Zinnia (L’Étoile), Bac (Who’s afraid of Orfeo), Tzippie (Where the Wild Things Are) en Philomela (Sisters).
Merlijn studeerde af aan de Dutch National Opera Academy, waar ze les kreeg van Sasja Hunnego. Daarnaast nam ze deel aan masterclasses van onder meer Doris Soffel, Dennis O’Neill, Raúl Giménez, Margreet Honig, Nadine Secunde en Ira Siff. Ze vertolkte onder meer de rollen van Cherubino, Dorabella, Orlofsky, Flora, Dido,
Sandmännchen, Zinnia (L’Étoile), Bac (Who’s afraid of Orfeo), Tzippie (Where the Wild Things Are) en Philomela (Sisters).
Merlijn was te zien in het Holland Festival, als Kathy in de wereldpremière van Arnoud Noordegraafs As Big As The Sky. Ze zong onder meer de altsolo’s in Bach’s Matthäus Passion, Duruflé’s Requiem, Rossini’s Petite Messe Solennelle, Händel’s Messiah, Schuberts Mis in As en de Krönungsmesse van Mozart. Merlijn werd uitgenodigd om Sequenza III van Luciano Berio uit te voeren tijdens het Berio Festivals in Amster- dam en Rotterdam. Ze zong Tehellim, Music for 18 Musicians en Desert Music van Steve Reich. Merlijn heeft gewerkt met dirigenten als Patrick Fournillier, Antony Hermus, Jonathan Cohen, Etienne Siebens, Bas Wiegers, Martin Sieghart en Clark Rundell, en met regisseurs als Laurent Pelly, Marcel Sijm, Isabel Schröder, Lotte de Beer, Marc Krone, Xander Straat, Daniël van Klaveren en Elsina Jansen.
Merlijn vormt een liedduo met pianist Mark van Nispen, is lid van het Coco Collectief en Kasko (voorheen Kameroperahuis).
Zinzi Frohwein
Zinzi Frohwein studeerde van 2009-2013 aan het Koninklijk Conservatorium bij Sasja Hunnego. Ze vervolgde haar opleiding aan de Dutch National Opera Academy. Tijdens haar studie volgde ze masterclasses bij Dame Kiri te Kanawa, Christa Ludwig, Helen Donath en Doris Soffel. Ze zong onder andere de rollen van La dame élégante (Les mamelles de Tirésias, Poulenc) en Youca (L’étoile, Chabrier) bij de Nationale Opera & Ballet en Mimi (La Bohème) en Berta (Il Barbiere di Siviglia) bij de Nederlandse Reisopera.
Zinzi Frohwein studeerde van 2009-2013 aan het Koninklijk Conservatorium bij Sasja Hunnego. Ze vervolgde haar opleiding aan de Dutch National Opera Academy. Tijdens haar studie volgde ze masterclasses bij Dame Kiri te Kanawa, Christa Ludwig, Helen Donath en Doris Soffel. Ze zong onder andere de rollen van La dame élégante (Les mamelles de Tirésias, Poulenc) en Youca (L’étoile, Chabrier) bij de Nationale Opera & Ballet en Mimi (La Bohème) en Berta (Il Barbiere di Siviglia) bij de Nederlandse Reisopera.
Sinds 2015 was ze solist aan Theater Nordhausen in Duitsland. Hier zong ze onder andere: Mimi (La Bohème), Desdemona (Otello), Blanche (Dialogue des Carmélites), Rosalinde (Die Fledermaus), Violetta (La Traviata), Cendrillon (Cendrillon), Eerste Dame (Die Zauberflöte), Donna Anna (Don Giovanni) en Hanna Glawari (Die Lustige Witwe). Het komende seizoen zal ze onder andere Contessa (Le Nozze di Figaro) en Josepha Vogelhuber (Im weissen Rössl) zingen aan theater Nordhausen.
Sílvia Sequeira
Sílvia Sequeira, geboren in Portugal en woonachtig in Maastricht, was lid van de Dutch National Opera Studio in Amsterdam. Ze was laureate van de Koningin Elisabethwedstrijd 2023 in Brussel, waar ze de publieksprijs won; Zij was de winnares van het televisieprogramma ARIA en won de 2e prijs, voor de beste dramatische stem, een speciale prijs en de publieksprijs in het Concurso Ebe Stignani. Silvia won vervolgens de 3e prijs in het Concurso Vinceró, de publieksprijs in de competitie Ciclo Lousada en was de winnaar van de Wagner- en de publieksprijs op het Internationaal Vocalisten Concours van ’s Hertogenbosch in 2022.
Sílvia Sequeira, geboren in Portugal en woonachtig in Maastricht, was lid van de Dutch National Opera Studio in Amsterdam. Ze was laureate van de Koningin Elisabethwedstrijd 2023 in Brussel, waar ze de publieksprijs won; Zij was de winnares van het televisieprogramma ARIA en won de 2e prijs, voor de beste dramatische stem, een speciale prijs en de publieksprijs in het Concurso Ebe Stignani. Silvia won vervolgens de 3e prijs in het Concurso Vinceró, de publieksprijs in de competitie Ciclo Lousada en was de winnaar van de Wagner- en de publieksprijs op het Internationaal Vocalisten Concours van ’s Hertogenbosch in 2022. In 2021 won ze de 2e prijs op de Portugese Rotary Foundation-wedstrijd.
In het operarepertoire viel Sílvia op in de rollen van Fiordiligi (Cosi fan tutte - Mozart), Giulietta (Les Contes d'Hoffman – Offenbach) Silvia (Zanetto – Mascagni) en Micaela (Carmen – Bizet).