Opera

Parsifal, acte 3
Het schitterende decor van de Cenakelkerk en de geestige regie maken deze Parsifal, acte 3 een belevenis voor zowel Wagner-beginners als voor doorgewinterde operaliefhebbers. In de kleine bezetting voor piano, harmonium, synthesizer, klokken en basgitaar kunt u zich helemaal onderdompelen in de bedwelmende muziek. Tenor Frank van Aken vertolkte rollen van Wagner op de grote wereldpodia, en tijdens deze Wagner4daagse kunt u hem beluisteren als Parsifal.

Locatie

Cenakelkerk

Data en tijden

do/vr/za: 20.00-21.30
zo: 17.00-18.30

Toegang: €35,-

Meer informatie

Lees hier meer over de achtergrond van de voorstelling Parsifal, acte 3.

We voeren de derde acte van Wagners opera Parsifal uit, in een bijzondere bewerking voor drie zangers, piano, harmonium, synthesizer, basgitaar en klokken. De handeling vindt plaats in de huiskamer van een verpleegtehuis. De kamer is bevolkt met patiënten die op de dood wachten, en hun verzorgend personeel. We zitten dus in feite allemaal in de wachtkamer, wachtend op verlossing. Ondertussen klinkt de bedwelmende, meditatieve muziek van Wagner. Een opera als een spirituele sessie in een mystieke omgeving. De uitvoeringen vinden plaats in de Cenakelkerk in De Heilig Landstichting (bij Nijmegen). Het interieur van deze kerk vormt het natuurlijke decor voor Wagners laatste werk en speelt een belangrijke rol in de apotheose van de opera. Gelegen in de bossen bij Nijmegen is het misschien wel onze eigen "Grüne Hügel", de bijnaam van Wagners eigen Festspielhaus in Bayreuth. De uitvoeringen worden in het Duits gezongen en Nederlands ondertiteld.

Met Frank van Aken, Merlijn Runia, Marc Pantus, Daan Boertien, Dirk Luijmes, Andrea Friggi (muzikale leiding) en Wilbert Friederichs. Koor:Arthur Kuilboer, Coen Bosselaar, Gert-Jan Raats, Hans Hautvast, Hans Meijs, Laurent Sprooten, Lucas Mens, Pieter Wout, Ronald Maarseveen en Walter Hilgers. Muzikale leiding koor: Wilbert Friederichs"

Deelnemers

Andrea Friggi

Andrea Friggi werd geboren in 1979 in Milaan, waar hij in 2003 zijn eerste doctoraat behaalde in filologie (Griekse paleografie) aan de Università Cattolica del Sacro Cuore onder leiding van Carlo Maria Mazzucchi. Hij behaalde ook een doctoraat in de Byzantijnse filologie aan de Universiteit van Turijn in 2007 onder leiding van Enrico V. Maltese. Hij is actief als wetenschapper en heeft een aantal artikelen gepubliceerd.

Andrea Friggi werd geboren in 1979 in Milaan, waar hij in 2003 zijn eerste doctoraat behaalde in filologie (Griekse paleografie) aan de Università Cattolica del Sacro Cuore onder leiding van Carlo Maria Mazzucchi. Hij behaalde ook een doctoraat in de Byzantijnse filologie aan de Universiteit van Turijn in 2007 onder leiding van Enrico V. Maltese. Hij is actief als wetenschapper en heeft een aantal artikelen gepubliceerd.
Hij studeerde orgel, klavecimbel en continuo. Onder zijn leraren zijn Edoardo Bellotti en Stefano Demicheli. Hij volgde ook masterclasses bij René Clemencic en Luigi F. Tagliavini. In 2007 verhuisde hij naar Nederland om te studeren bij Menno van Delft aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij afstudeerde in 2011. Na zijn BA-eindexamen vervolgde hij zijn studie in Amsterdam bij Bob van Asperen en Richard Egarr en behaalde een Master in Basso Continuo in 2013 bij docent Thérèse de Goede.
Hij trad op als solist, dirigent en continuo-speler op enkele van Europa's grootste podia met verschillende ensembles, waaronder Dolce & Tempesta, Stile Galante, I Piccoli Olandesi. Hij maakte opnames voor Fuga Libera, Pan Classics en Glossa. In 2010 richtte hij, samen met blokfluitiste Anna Stegmann, zijn eigen groep op, Ensemble Odyssee. Met dit ensemble won hij in 2011 de derde prijs op het Van Wassenaer concours. In hetzelfde jaar ontving hij de prestigieuze Huygensbeurs van de Nederlandse overheid.
Sinds oktober 2010 doceert hij muziekfilologie aan het Conservatorium van Amsterdam. Van 2000 tot 2005 was hij organist van de kerk van S. Giuseppe e S. Marcellina en van 2003 tot 2007 van de kerk van S. Angela Merici in Milaan.

Daan Boertien

Daan Boertien is een Nederlandse concertpianist die zich heeft gespecialiseerd in liedbegeleiding. Recentelijk trad hij op met internationaal gevierde zangers als Benjamin Appl en Roderick Williams. Zijn debuut-cd met bariton Michael Wilmering werd door de internationale pers lovend ontvangen. Sinds 2020 is Daan als Associate Artist verbonden aan de Dutch National Opera Studio. Hij won in 2020 de Berenbergprijs, in 2019 de DAAD-prijs en in 2018 de publieksprijs van Dutch Classical Talent samen met bariton Raoul Steffani. Verder won hij bij het Gustav-Mahler-Wettbewerb in Hamburg de 1e prijs.

Daan Boertien is een Nederlandse concertpianist die zich heeft gespecialiseerd in liedbegeleiding. Recentelijk trad hij op met internationaal gevierde zangers als Benjamin Appl en Roderick Williams. Zijn debuut-cd met bariton Michael Wilmering werd door de internationale pers lovend ontvangen. Sinds 2020 is Daan als Associate Artist verbonden aan de Dutch National Opera Studio. Hij won in 2020 de Berenbergprijs, in 2019 de DAAD-prijs en in 2018 de publieksprijs van Dutch Classical Talent samen met bariton Raoul Steffani. Verder won hij bij het Gustav-Mahler-Wettbewerb in Hamburg de 1e prijs.
Daan studeerde bij David Kuyken aan het CvA en aan de HfMT-Hamburg, bij de Duitse liedspecialist Burkhard Kehring. Onlangs kreeg hij belangrijke muzikale impulsen van György Kurtág en Alfred Brendel.
Daan trad onder meer op bij festivals als het Internationaal Liedfestival Zeist, het Prinsengrachtconcert, het Harmosfestival (Porto), de Achava Festspiele (Weimar), Festival Jeunes Virtuoses (Tunis) en het Delft Chamber Music Festival. Verder gaf hij concerten in het Concertgebouw, TivoliVredenburg, de Nationale Opera en de Elbphilharmonie in Hamburg. Ook is hij regelmatig te horen op NPO Radio 4 en te zien bij Podium Klassiek.

Dirk Luijmes

Na zijn conservatoriumopleiding (orgel, klavecimbel, kerkmuziek) en universiteitsstudie (muziekwetenschap) is Dirk Luijmes op diverse terreinen in de muziekwereld actief. Hij won prijzen bij verschillende (inter)nationale orgelconcoursen – waaronder de European Organ Improvisation Competition. De laatste decennia profileert Dirk zich onder meer als professioneel harmoniumspeler; door het vakblad Luister werd hij inmiddels tot ‘de Harmoniumspeler des Vaderlands’ gedoopt. Meer dan vijfentwintig componisten onder wie Willem Breuker, Daan Manneke en Guus Janssen) schreven werken voor hem.

Na zijn conservatoriumopleiding (orgel, klavecimbel, kerkmuziek) en universiteitsstudie (muziekwetenschap) is Dirk Luijmes op diverse terreinen in de muziekwereld actief. Hij won prijzen bij verschillende (inter)nationale orgelconcoursen – waaronder de European Organ Improvisation Competition. De laatste decennia profileert Dirk zich onder meer als professioneel harmoniumspeler; door het vakblad Luister werd hij inmiddels tot ‘de Harmoniumspeler des Vaderlands’ gedoopt. Meer dan vijfentwintig componisten onder wie Willem Breuker, Daan Manneke en Guus Janssen) schreven werken voor hem. Als uitvoerend musicus trad hij op van New York tot Vilnius (Litouwen) en van Santiago de Chile tot Bergen (Noorwegen). Zo was hij te horen met het Koninklijk Concertgebouworkest, het RIAS Kammerchor, het Nederlands Kamerkoor, en ensembles als Amsterdam Sinfonietta, het ASKO-Schönberg Ensemble, Oxalys en Het Collectief.
Luijmes was te beluisteren op toonaangevende podia als het Concertgebouw te Amsterdam, de Musikverein in Wenen en Teatro Colon (Buenos Aires). In 2010 verzorgde hij in Carnegie Hall (New York) de Amerikaanse première van het voor hem geschreven First Harmonium Concerto van Martijn Padding, begeleid door het ASKO-Schönberg Ensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw.
Luijmes is artistiek leider van Stichting Longen en Tongen, werkt als tekstschrijver (voor het Concertgebouw) was jaren actief als radiomaker (bij de NCRV en IKON). Daarnaast nam hij diverse cd’s op, o.a. met een door hem ontdekte suite van Froberger. In het voorjaar 2019 bracht hij bij Quintone zijn 4-cdbox Harmonium Atlas uit, die in de Volkskrant 5 sterren kreeg en door Luister met een 10 werd bekroond. In het najaar van 2019 hield hij met succes Paddings Clavichordconcert “This is a loud world” ten doop. In 2021 publiceerde hij een boek over Bachs Mattheuspassie: “O lamm kottes oensjoeldiek”.

Frank van Aken

Frank studeerde zang in Utrecht en aan de Opera Studio van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarna studeerde hij bij James McCray. Na een vaste aanstelling bij de Deutsche Oper am Rhein in Düsseldorf met rollen als Lohengrin, Florestan, Bacchus, Siegmund en Parsifal, maakte hij deel uit van het ensemble van de Oper Frankfurt. Daar zong hij onder meer Siegmund, Tannhäuser, Parsifal en Tristan. Zijn repertoire omvat rollen als Aegisthus, Erik, Max, Tristan, Otello en Herodes. Hij zong Tannhäuser in Bayreuth, de Weense Staatsopera, het Gran Teatro del Liceu in Barcelona, het Festspielhaus Baden-Baden, Santiago de Chile, de Budapest Opera en de Semperoper Dresden. Frank maakte zijn debuut aan La Scala als Siegmund en zong dezelfde rol aan de Metropolitan Opera.

Frank studeerde zang in Utrecht en aan de Opera Studio van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarna studeerde hij bij James McCray. Na een vaste aanstelling bij de Deutsche Oper am Rhein in Düsseldorf met rollen als Lohengrin, Florestan, Bacchus, Siegmund en Parsifal, maakte hij deel uit van het ensemble van de Oper Frankfurt. Daar zong hij onder meer Siegmund, Tannhäuser, Parsifal en Tristan. Zijn repertoire omvat rollen als Aegisthus, Erik, Max, Tristan, Otello en Herodes. Hij zong Tannhäuser in Bayreuth, de Weense Staatsopera, het Gran Teatro del Liceu in Barcelona, het Festspielhaus Baden-Baden, Santiago de Chile, de Budapest Opera en de Semperoper Dresden. Frank maakte zijn debuut aan La Scala als Siegmund en zong dezelfde rol aan de Metropolitan Opera.
Engagementen in de afgelopen seizoenen brachten hem naar de Oper Frankfurt, De Nationale Opera Amsterdam, de Nationale Opera van Boedapest, de Berliner Staatsoper, de Griekse Nationale Opera in Athene, het Nationale Theater Mannheim, het Amsterdamse Concertgebouw en het Hessisches Staatstheater in Wiesbaden. In 19/20 trad hij op met het Orquesta Nacional de España in Madrid als Tristan en maakte zijn debuut bij de Atlanta Opera als Herodes in Salome. Onlangs vertolkte Frank de rol van Aegisth in Elektra met het Tokyo Symphony Orchestra in Japan.

Marc Pantus

Marc studeerde aan het Koninklijk Conservatorium en het Utrechts Conservatorium bij Udo Reinemann en Meinard Kraak en aan het Steans Institute for Young Artists in Chicago. Hij soleerde bij De Nationale Opera, het Koninklijk Concertgebouworkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest, Asko|Schönberg, de Nederlandse Bachvereniging en het Royal Philharmonic Orchestra. Hij werkte mee aan een opname van Bachs Matthäus-Passion onder leiding van Jos Vermunt in de Nederlandse hertaling van Jan Rot. In 2013 verscheen zijn eerste solo-cd HARRY, Heine in Holland met liederen van Nederlandse componisten op tekst van Heinrich Heine. Hij wordt begeleid door pianist Rudolf Jansen. Een luisterboek met de memoires van Heine, voorgelezen door Arnon Grunberg, maakt ook deel uit van de cd-box.

Marc studeerde aan het Koninklijk Conservatorium en het Utrechts Conservatorium bij Udo Reinemann en Meinard Kraak en aan het Steans Institute for Young Artists in Chicago. Hij soleerde bij De Nationale Opera, het Koninklijk Concertgebouworkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest, Asko|Schönberg, de Nederlandse Bachvereniging en het Royal Philharmonic Orchestra. Hij werkte mee aan een opname van Bachs Matthäus-Passion onder leiding van Jos Vermunt in de Nederlandse hertaling van Jan Rot. In 2013 verscheen zijn eerste solo-cd HARRY, Heine in Holland met liederen van Nederlandse componisten op tekst van Heinrich Heine. Hij wordt begeleid door pianist Rudolf Jansen. Een luisterboek met de memoires van Heine, voorgelezen door Arnon Grunberg, maakt ook deel uit van de cd-box.
Met zijn operagezelschap I Piccoli Holandesi creëerde Pantus als regisseur en zanger enkele komische operaproducties, waaronder twee aan Don Quichot gewijde collage-opera’s. Voor het Coco Collectief maakte hij een regie van de Winterreise van Schubert. Voor het Luthers Bach Ensemble maakte hij een regie van de Mattheuspassie van Bach, die afgelopen voorjaar voor de derde keer gespeeld werd en in Trouw een vijfsterrenrecensie ontving. De Nederlandse Bachvereniging speelde zijn regie van Bach’s Koffiecantate, die ook te zien is op hun videokanaal All of Bach. Afgelopen seizoen zong Marc onder meer een opvallende Bottom in Brittens A Midsummer Night's Dream bij Opera Zuid en leverder hij een indringende vertolking van de titelrol in Hertog Blauwbaards Burcht van Bartok.

Merlijn Runia

Merlijn studeerde af aan de Dutch National Opera Academy, waar ze les kreeg van Sasja Hunnego. Daarnaast nam ze deel aan masterclasses van onder meer Doris Soffel, Dennis O’Neill, Raúl Giménez, Margreet Honig, Nadine Secunde en Ira Siff. Ze vertolkte onder meer de rollen van Cherubino, Dorabella, Orlofsky, Flora, Dido,
Sandmännchen, Zinnia (L’Étoile), Bac (Who’s afraid of Orfeo), Tzippie (Where the Wild Things Are) en Philomela (Sisters).

Merlijn studeerde af aan de Dutch National Opera Academy, waar ze les kreeg van Sasja Hunnego. Daarnaast nam ze deel aan masterclasses van onder meer Doris Soffel, Dennis O’Neill, Raúl Giménez, Margreet Honig, Nadine Secunde en Ira Siff. Ze vertolkte onder meer de rollen van Cherubino, Dorabella, Orlofsky, Flora, Dido,
Sandmännchen, Zinnia (L’Étoile), Bac (Who’s afraid of Orfeo), Tzippie (Where the Wild Things Are) en Philomela (Sisters).
Merlijn was te zien in het Holland Festival, als Kathy in de wereldpremière van Arnoud Noordegraafs As Big As The Sky. Ze zong onder meer de altsolo’s in Bach’s Matthäus Passion, Duruflé’s Requiem, Rossini’s Petite Messe Solennelle, Händel’s Messiah, Schuberts Mis in As en de Krönungsmesse van Mozart. Merlijn werd uitgenodigd om Sequenza III van Luciano Berio uit te voeren tijdens het Berio Festivals in Amster- dam en Rotterdam. Ze zong Tehellim, Music for 18 Musicians en Desert Music van Steve Reich. Merlijn heeft gewerkt met dirigenten als Patrick Fournillier, Antony Hermus, Jonathan Cohen, Etienne Siebens, Bas Wiegers, Martin Sieghart en Clark Rundell, en met regisseurs als Laurent Pelly, Marcel Sijm, Isabel Schröder, Lotte de Beer, Marc Krone, Xander Straat, Daniël van Klaveren en Elsina Jansen.
Merlijn vormt een liedduo met pianist Mark van Nispen, is lid van het Coco Collectief en Kasko (voorheen Kameroperahuis).

Wilbert Friederichs

Wilbert Friederichs is zanger en koorleider, tekstschrijver en componist. Hij schreef honderden stukken voor zijn eigen gezelschappen Mezzo Macho en Klater, alsook voor koren, theatergroepen en cabaretiers. Met Jetse Bremer schreef hij een dozijn avondvullende werken voor uiteenlopende gezelschappen. Daarbuiten leidt hij projectkoren, geeft hij workshops en speelt hij muzikale rollen in voorstellingen en theaterproducties van anderen.

Wilbert Friederichs is zanger en koorleider, tekstschrijver en componist. Hij schreef honderden stukken voor zijn eigen gezelschappen Mezzo Macho en Klater, alsook voor koren, theatergroepen en cabaretiers. Met Jetse Bremer schreef hij een dozijn avondvullende werken voor uiteenlopende gezelschappen. Daarbuiten leidt hij projectkoren, geeft hij workshops en speelt hij muzikale rollen in voorstellingen en theaterproducties van anderen.