Masterclass Eva-Maria Westbroek Presentatieconcert

Voor dit concert zijn vandaag alleen nog kaarten aan de zaal te koop.

Zes zangers werkten tijdens de Wagner4daagse met wereldster Eva-Maria Westbroek aan operarepertoire – vandaag presenteren zij zich in de Cenakelkerk. Tussen de optredens van de jonge zangers gaat Marc Pantus met Eva-Maria in gesprek over de specifieke eisen die Wagner stelt aan de zangers en over haar ervaringen als zangeres in het zwaardere vak. Het concert bevat uiteraard vocale hoogtepunten van Richard Wagner maar ook Giuseppe Verdi, Giacomo Puccini, Arrigo Boito en Alban Berg komen aan bod.

Locatie

Cenakelkerk

Data en tijden

Zo: 13.00-14.00 uur
Toegang: €17,50

Meer informatie

Meer Informatie

Deelnemers

Alexander de Jong

Bariton Alexander de Jong studeerde in 2016 af aan het Conservatorium
van Tilburg, waar hij rollen zong in o.a. Macbeth, Cosí fan tutte, La Vie
Parisienne en Die Fledermaus. Tijdens zijn studie werd Alexander genomineerd
voor de Jacques de Leeuw-prijs voor jonge muzikale talenten.

Bariton Alexander de Jong studeerde in 2016 af aan het Conservatorium van Tilburg, waar hij rollen zong in o.a. Macbeth, Cosí fan tutte, La Vie Parisienne en Die Fledermaus. Tijdens zijn studie werd Alexander genomineerd voor de Jacques de Leeuw-prijs voor jonge muzikale talenten. 
Na zijn afstuderen volgde Alexander een jong talent-traject bij De Nationale Opera in Amsterdam, waar hij vervolgens rollen zong in Der Rosenkavalier, Tosca, Les contes d'Hoffman, Gianni Schicchi, Animal Farm, Clemency, The New Prince en verschillende jeugdopera's, waaronder Hondenhartje en The boy who grew too fast. 
Op het operatoneel zong Alexander verder rollen in o.a. La Traviata, Tosca, A little night music en Wonderful Town bij de Nederlandse Reisopera; Die Zauberflöte en King Lear bij Holland Opera; The rape of Lucretia bij de Dutch National Opera Academy, en Traviata remixed bij Operafront. 
Onlangs nog zong Alexander de titelrol in de wereldpremière van de opera Maduro in Amare, Den Haag. Daarnaast geeft Alexander concerten met divers repertoire, waaronder Bach’s Magnificat, Weihnachtsoratorium en Matthäus-Passion, Haydn’s Nelson Messe, Mozart’s Mis in c klein, Krönungsmesse en Requiem, het Stabat mater en Petite messe solennelle van Rossini, Messa di Gloria van Puccini, Ein deutsches Requiem van Brahms en het Fauré Requiem. 
Alexander studeerde tevens Rechten aan de universiteit van Leiden en Amsterdam.

Daan Boertien

Daan Boertien is een Nederlandse concertpianist die zich heeft gespecialiseerd in liedbegeleiding. Recentelijk trad hij op met internationaal gevierde zangers als Benjamin Appl en Roderick Williams. Zijn debuut-cd met bariton Michael Wilmering werd door de internationale pers lovend ontvangen. Sinds 2020 is Daan als Associate Artist verbonden aan de Dutch National Opera Studio. Hij won in 2020 de Berenbergprijs, in 2019 de DAAD-prijs en in 2018 de publieksprijs van Dutch Classical Talent samen met bariton Raoul Steffani. Verder won hij bij het Gustav-Mahler-Wettbewerb in Hamburg de 1e prijs.

Daan Boertien is een Nederlandse concertpianist die zich heeft gespecialiseerd in liedbegeleiding. Recentelijk trad hij op met internationaal gevierde zangers als Benjamin Appl en Roderick Williams. Zijn debuut-cd met bariton Michael Wilmering werd door de internationale pers lovend ontvangen. Sinds 2020 is Daan als Associate Artist verbonden aan de Dutch National Opera Studio. Hij won in 2020 de Berenbergprijs, in 2019 de DAAD-prijs en in 2018 de publieksprijs van Dutch Classical Talent samen met bariton Raoul Steffani. Verder won hij bij het Gustav-Mahler-Wettbewerb in Hamburg de 1e prijs.
Daan studeerde bij David Kuyken aan het CvA en aan de HfMT-Hamburg, bij de Duitse liedspecialist Burkhard Kehring. Onlangs kreeg hij belangrijke muzikale impulsen van György Kurtág en Alfred Brendel.
Daan trad onder meer op bij festivals als het Internationaal Liedfestival Zeist, het Prinsengrachtconcert, het Harmosfestival (Porto), de Achava Festspiele (Weimar), Festival Jeunes Virtuoses (Tunis) en het Delft Chamber Music Festival. Verder gaf hij concerten in het Concertgebouw, TivoliVredenburg, de Nationale Opera en de Elbphilharmonie in Hamburg. Ook is hij regelmatig te horen op NPO Radio 4 en te zien bij Podium Klassiek.

Hans-Erik Dijkstra

Hans-Erik Dijkstra studeerde piano (bij Tamara Pospiszyl) en compositie (bij David Rowland) van 1986-1991 aan het toenmalig Twents Conservatorium te Enschede (nu Artez). Na het behalen van het diploma Docerend Musicus zette hij zijn pianostudie voort aan De Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht (HKU) bij Herman Uhlhorn en Alexander Warenberg. Liedbegeleidingslessen volgde hij bij Thom Bollen.

Hans-Erik Dijkstra studeerde piano (bij Tamara Pospiszyl) en compositie (bij David Rowland) van 1986-1991 aan het toenmalig Twents Conservatorium te Enschede (nu Artez). Na het behalen van het diploma Docerend Musicus zette hij zijn pianostudie voort aan De Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht (HKU) bij Herman Uhlhorn en Alexander Warenberg. Liedbegeleidingslessen volgde hij bij Thom Bollen.
Tijdens zijn studie begeleidde Hans-Erik vele zangers en instrumentalisten, het kamerkoor,vrouwenkoor en de operaklas van Anne Haenen en Kerry Woodward. Ook speelde Hans-Erik vele opera's, zowel als repetitor als ook in de orkestbak,in kleine,maar ook in grotere bezetting. Na zijn studie werd hij correpetitor aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag,en repetitor van de opera-klassen te Enschede en Rotterdam. Vanaf 1997 werd hij begeleider in de opera-studio van James McCray, eveneens te Den Haag.
Vanaf 1998 was Hans-Erik ook pianist / celesta-speler bij de radio-orkesten. Zo speelde hij o.a. celesta en piano in de opera Der Ferne Klang van Franz Schreker in een Vara-matinee in het Concertgebouw te Amsterdam. 
Vanaf 2001 speelde Hans-Erik regelmatig bij het Gelders Orkest (nu Phion). Hans-Erik trad en treedt regelmatig op als solist met orkest. In Mei van dit jaar speelde hij nog het 3e pianoconcert van Bortkiewicz met orkest. Naast deze uitvoerende werkzaamheden is Hans-Erik pianodocent aan 3 muziekscholen en vaste repetitor van 4 koren. Ook is Hans-Erik nog steeds actief als componist en arrangeur. Zo schreef hij tussen 2010 en 2021 zijn 2e opera Repelsteeltje, die in 2021 is uitgevoerd door zangers van de Nederlandse Reisopera, een koor en een kamerorkest.

Helena Koonings

De Braziliaans-Nederlandse sopraan Helena Koonings begon haar zangstudie in 2012 bij Charlotte Margiono aan het Utrechts Conservatorium, die zij in 2017 met onderscheiding afrondde. Datzelfde jaar werd Helena toegelaten tot de Dutch National Opera Academy, waar zij studeerde bij de Amerikaanse zangpedagoog Don Marrazzo. In 2018 nam Helena deel aan het 52ste Internationaal Vocalisten Concours in ’s-Hertogenbosch, waar ze het Bayreuther Festspiele Stipendium van het Wagnergenootschap Nederland won.

De Braziliaans-Nederlandse sopraan Helena Koonings begon haar zangstudie in 2012 bij Charlotte Margiono aan het Utrechts Conservatorium, die zij in 2017 met onderscheiding afrondde. Datzelfde jaar werd Helena toegelaten tot de Dutch National Opera Academy, waar zij studeerde bij de Amerikaanse zangpedagoog Don Marrazzo. In 2018 nam Helena deel aan het 52ste Internationaal Vocalisten Concours in ’s-Hertogenbosch, waar ze het Bayreuther Festspiele Stipendium van het Wagnergenootschap Nederland won.
Helena heeft diverse rollen vertolkt in opera’s van o.a. Britten, Bizet, Mozart, Händel, Puccini en Strauss II. In de zomer van 2021 hernam zij haar rol als ‘A bird’ in Judith Weirs ‘Blond Eckbert’ bij het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Franck Ollu ter ere van het 60-jarig bestaan van de ZaterdagMatinee. In oktober 2022 werd Helena uitgenodigd door het Orquestra Sinfônica de Porto Alegre voor hun productie van Die Fledermaus.

Merlijn Runia

Merlijn studeerde af aan de Dutch National Opera Academy, waar ze les kreeg van Sasja Hunnego. Daarnaast nam ze deel aan masterclasses van onder meer Doris Soffel, Dennis O’Neill, Raúl Giménez, Margreet Honig, Nadine Secunde en Ira Siff. Ze vertolkte onder meer de rollen van Cherubino, Dorabella, Orlofsky, Flora, Dido,
Sandmännchen, Zinnia (L’Étoile), Bac (Who’s afraid of Orfeo), Tzippie (Where the Wild Things Are) en Philomela (Sisters).

Merlijn studeerde af aan de Dutch National Opera Academy, waar ze les kreeg van Sasja Hunnego. Daarnaast nam ze deel aan masterclasses van onder meer Doris Soffel, Dennis O’Neill, Raúl Giménez, Margreet Honig, Nadine Secunde en Ira Siff. Ze vertolkte onder meer de rollen van Cherubino, Dorabella, Orlofsky, Flora, Dido,
Sandmännchen, Zinnia (L’Étoile), Bac (Who’s afraid of Orfeo), Tzippie (Where the Wild Things Are) en Philomela (Sisters).
Merlijn was te zien in het Holland Festival, als Kathy in de wereldpremière van Arnoud Noordegraafs As Big As The Sky. Ze zong onder meer de altsolo’s in Bach’s Matthäus Passion, Duruflé’s Requiem, Rossini’s Petite Messe Solennelle, Händel’s Messiah, Schuberts Mis in As en de Krönungsmesse van Mozart. Merlijn werd uitgenodigd om Sequenza III van Luciano Berio uit te voeren tijdens het Berio Festivals in Amster- dam en Rotterdam. Ze zong Tehellim, Music for 18 Musicians en Desert Music van Steve Reich. Merlijn heeft gewerkt met dirigenten als Patrick Fournillier, Antony Hermus, Jonathan Cohen, Etienne Siebens, Bas Wiegers, Martin Sieghart en Clark Rundell, en met regisseurs als Laurent Pelly, Marcel Sijm, Isabel Schröder, Lotte de Beer, Marc Krone, Xander Straat, Daniël van Klaveren en Elsina Jansen.
Merlijn vormt een liedduo met pianist Mark van Nispen, is lid van het Coco Collectief en Kasko (voorheen Kameroperahuis).

Joris van Baar

Bas-bariton Joris van Baar zong recent de titelrol in Divorce of Figaro (W.A. Mozart & N. Idelenburg), waarover NRC schreef: “een echte Figaro, gewiekst en vitaal”. De pers roemde ook zijn vertolking van Christus (Matthäus-Passion): “het was de vleesgeworden kwetsbaarheid” (Dagblad van het Noorden). Eerder dit seizoen zong hij bij De Nationale Opera in de wereldpremière van Animal Farm (A. Raskatov) en de rol van Varja in Holland Opera's Kersentuin (N. Idelenburg).

Bas-bariton Joris van Baar zong recent de titelrol in Divorce of Figaro (W.A. Mozart & N. Idelenburg), waarover NRC schreef: “een echte Figaro, gewiekst en vitaal”. De pers roemde ook zijn vertolking van Christus (Matthäus-Passion): “het was de vleesgeworden kwetsbaarheid” (Dagblad van het Noorden). Eerder dit seizoen zong hij bij De Nationale Opera in de wereldpremière van Animal Farm (A. Raskatov) en de rol van Varja in Holland Opera's Kersentuin (N. Idelenburg). Eerder zong hij onder andere Hobson (Peter Grimes), Figaro (Le nozze di Figaro), Aeneas (Dido & Aeneas), Lorenzo (I Capuleti e i Montecchi) and Publio in La Clemenza di Tito. Als liedzanger was hij vaak te horen op festivals, radio, televisie en in masterclasses bij onder andere Dr. Bretton Brown, Joyce Fieldsend, Margreet Honig, Simon Keenlyside, Bejun Mehta en met Thomas Quasthoff in het Concertgebouw, Amsterdam. Na een vooropleiding muziektheater aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg studeerde hij verder aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij in 2021 zijn masterdiploma met onderscheiding behaalde.

Sílvia Sequeira

Sílvia Sequeira, geboren in Portugal en woonachtig in Maastricht, was lid van de Dutch National Opera Studio in Amsterdam. Ze was laureate van de Koningin Elisabethwedstrijd 2023 in Brussel, waar ze de publieksprijs won; Zij was de winnares van het televisieprogramma ARIA en won de 2e prijs, voor de beste dramatische stem, een speciale prijs en de publieksprijs in het Concurso Ebe Stignani. Silvia won vervolgens de 3e prijs in het Concurso Vinceró, de publieksprijs in de competitie Ciclo Lousada en was de winnaar van de Wagner- en de publieksprijs op het Internationaal Vocalisten Concours van ’s Hertogenbosch in 2022.

Sílvia Sequeira, geboren in Portugal en woonachtig in Maastricht, was lid van de Dutch National Opera Studio in Amsterdam. Ze was laureate van de Koningin Elisabethwedstrijd 2023 in Brussel, waar ze de publieksprijs won; Zij was de winnares van het televisieprogramma ARIA en won de 2e prijs, voor de beste dramatische stem, een speciale prijs en de publieksprijs in het Concurso Ebe Stignani. Silvia won vervolgens de 3e prijs in het Concurso Vinceró, de publieksprijs in de competitie Ciclo Lousada en was de winnaar van de Wagner- en de publieksprijs op het Internationaal Vocalisten Concours van ’s Hertogenbosch in 2022. In 2021 won ze de 2e prijs op de Portugese Rotary Foundation-wedstrijd.
In het operarepertoire viel Sílvia op in de rollen van Fiordiligi (Cosi fan tutte - Mozart), Giulietta (Les Contes d'Hoffman – Offenbach) Silvia (Zanetto – Mascagni) en Micaela (Carmen – Bizet).

Zinzi Frohwein

Zinzi Frohwein studeerde van 2009-2013 aan het Koninklijk Conservatorium bij Sasja Hunnego. Ze vervolgde haar opleiding aan de Dutch National Opera Academy. Tijdens haar studie volgde ze masterclasses bij Dame Kiri te Kanawa, Christa Ludwig, Helen Donath en Doris Soffel. Ze zong onder andere de rollen van La dame élégante (Les mamelles de Tirésias, Poulenc) en Youca (L’étoile, Chabrier) bij de Nationale Opera & Ballet en Mimi (La Bohème) en Berta (Il Barbiere di Siviglia) bij de Nederlandse Reisopera.

Zinzi Frohwein studeerde van 2009-2013 aan het Koninklijk Conservatorium bij Sasja Hunnego. Ze vervolgde haar opleiding aan de Dutch National Opera Academy. Tijdens haar studie volgde ze masterclasses bij Dame Kiri te Kanawa, Christa Ludwig, Helen Donath en Doris Soffel. Ze zong onder andere de rollen van La dame élégante (Les mamelles de Tirésias, Poulenc) en Youca (L’étoile, Chabrier) bij de Nationale Opera & Ballet en Mimi (La Bohème) en Berta (Il Barbiere di Siviglia) bij de Nederlandse Reisopera.
Sinds 2015 was ze solist aan Theater Nordhausen in Duitsland. Hier zong ze onder andere: Mimi (La Bohème), Desdemona (Otello), Blanche (Dialogue des Carmélites), Rosalinde (Die Fledermaus), Violetta (La Traviata), Cendrillon (Cendrillon), Eerste Dame (Die Zauberflöte), Donna Anna (Don Giovanni) en Hanna Glawari (Die Lustige Witwe). Het komende seizoen zal ze onder andere Contessa (Le Nozze di Figaro) en Josepha Vogelhuber (Im weissen Rössl) zingen aan theater Nordhausen.