‘Silent Disco’ Felix Mottl in de woestijn
Op een beschutte plek in de woestijn luistert u in alle rust naar de onthaastende opnames van Felix Mottl. Mottl dirigeerde de allereerste Ring der Nibelungen, en speelde in 1907 een reeks stukken van Wagner in voor de pianola, zodat die we vandaag nog steeds kunnen beluisteren. Neem plaats in een gemakkelijke stoel, zet een koptelefoon op – en u kunt Wagner bijna aanraken.
Locatie
Woestijn, Museumpark Orientalis
Data en tijden
do/vr/za/zo: Doorlopend
Toegang: Gratis voor tickethouders en museumbezoekers.
Meer informatie
Felix Josef von Mottl (1856 - 1911) was een Oostenrijkse dirigent en componist. Hij werd beschouwd als een van de meest briljante dirigenten van zijn tijd. Zijn orkestratie van Richard Wagners "Wesendonck Lieder" is nog steeds de meest uitgevoerde versie. Mottl werd geboren in Unter Sankt Veit, tegenwoordig Hietzing, Wenen in 1856. Zijn geboortedatum is op verschillende manieren gerapporteerd als 29 juli, [1] 24 augustus, [3] en 29 augustus. Na een vroege zangopleiding aan het Löwenburg Konvikt, een opleidingsschool voor de keizerlijke hofkapel, had hij een succesvolle carrière aan het Weense conservatorium. Hij werd al snel erkend als een begenadigd dirigent van Wagners muziek, assisteerde Hans Richter bij de voorbereiding van de eerste volledige ringcyclus in Bayreuth in 1876, en dirigeerde zelf Tristan und Isolde in Bayreuth in 1886.
Van 1881 tot 1903 was hij chef-dirigent van de Opera van Karlsruhe en stond alom bekend om zijn werk daar, met name in Wagner, Berlioz en Chabrier, wiens opera's hij verdedigde. Hij orkestreerde ook Chabrier's Bourrée fantasque en Trois valses romantiques, en arrangeerde een populaire suite met orkestrale fragmenten uit de opera's van Christoph Willibald Gluck. In latere jaren, vooral als dirigent van Wagner, bezocht hij Amsterdam, Londen en New York, waar hij in 1903 gastdirigeerde bij de Metropolitan Opera. In 1904 werd hij benoemd tot directeur van de Academie van Beeldende Kunsten in Berlijn.
In juni 1907 speelde hij enkele pianorollen in met het Welte-Mignon pianola systeem, waaronder zijn eigen pianotranscripties van delen uit Parsifal en Tristan und Isolde . Op 21 juni 1911 kreeg hij een hartaanval terwijl hij zijn 100ste uitvoering van Tristan in München dirigeerde. 11 dagen later, op 2 juli, stierf Mottl op 54-jarige leeftijd, maar niet voordat hij trouwde met zijn oude minnares, de sopraan Zdenka Faßbender.
Programma:
- Wagner Parsifal
- Vorspiel
- Einzug der Gralsritter
- Karfreitagszauber
- Wagner Lohengrin
- Vorspiel
- Wagner Tristan und Isolde
- Vorspiel & Isoldes Liebestod
Duur per fragment ongeveer 10 minuten.
Deelnemers
Felix Mottl
Felix Josef von Mottl (1856 - 1911) was een Oostenrijkse dirigent en componist. Hij werd beschouwd als een van de meest briljante dirigenten van zijn tijd. Zijn orkestratie van Richard Wagners "Wesendonck Lieder" is nog steeds de meest uitgevoerde versie. Mottl werd geboren in Unter Sankt Veit, tegenwoordig Hietzing, Wenen in 1856. Zijn geboortedatum is op verschillende manieren gerapporteerd als 29 juli, 24 augustus, en 29 augustus. Na een vroege zangopleiding aan het Löwenburg Konvikt, een opleidingsschool voor de keizerlijke hofkapel, had hij een succesvolle carrière aan het Weense conservatorium. Hij werd al snel erkend als een begenadigd dirigent van Wagners muziek, assisteerde Hans Richter bij de voorbereiding van de eerste volledigeringcyclus in Bayreuth in 1876, en dirigeerde zelf Tristan und Isolde in Bayreuth in 1886.
Felix Josef von Mottl (1856 - 1911) was een Oostenrijkse dirigent en componist. Hij werd beschouwd als een van de meest briljante dirigenten van zijn tijd. Zijn orkestratie van Richard Wagners "Wesendonck Lieder" is nog steeds de meest uitgevoerde versie. Mottl werd geboren in Unter Sankt Veit, tegenwoordig Hietzing, Wenen in 1856. Zijn geboortedatum is op verschillende manieren gerapporteerd als 29 juli, 24 augustus, en 29 augustus. Na een vroege zangopleiding aan het Löwenburg Konvikt, een opleidingsschool voor de keizerlijke hofkapel, had hij een succesvolle carrière aan het Weense conservatorium. Hij werd al snel erkend als een begenadigd dirigent van Wagners muziek, assisteerde Hans Richter bij de voorbereiding van de eerste volledigeringcyclus in Bayreuth in 1876, en dirigeerde zelf Tristan und Isolde in Bayreuth in 1886.
Van 1881 tot 1903 was hij chef-dirigent van de Opera van Karlsruhe en stond alom bekend om zijn werk daar, met name in Wagner, Berlioz en Chabrier, wiens opera's hij verdedigde. Hij orkestreerde ook Chabrier's Bourrée fantasque en Trois valses romantiques, en arrangeerde een populaire suite met orkestrale fragmenten uit de opera's van Christoph Willibald Gluck. In latere jaren, vooral als dirigent van Wagner, bezocht hij Amsterdam, Londen en New York, waar hij in 1903 gastdirigeerde bij de Metropolitan Opera. In 1904 werd hij benoemd tot directeur van de Academie van Beeldende Kunsten in Berlijn.
In juni 1907 speelde hij enkele pianorollen in met het Welte-Mignon pianola systeem, waaronder zijn eigen pianotranscripties van delen uit Parsifal en Tristan und Isolde . Op 21 juni 1911 kreeg hij een hartaanval terwijl hij zijn 100ste uitvoering van Tristan in München dirigeerde. 11 dagen later, op 2 juli, stierf Mottl op 54-jarige leeftijd, maar niet voordat hij trouwde met zijn oude minnares, de sopraan Zdenka Faßbender.